NOMADYZM
WYSTAWA KOŃCOWOROCZNA 2020/2021
Film podsumowujący rok 2020/2021
Magdalena Polakowska
NOMODYZM
FOTOGRAFIE, PROJEKT ŚCIANKI
MAGDALENA POLAKOWSKA
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
"Nomodyzm" jest wyrazem mojego sprzeciwu wobec instakultury i internetowego celebryctwa uprawianego kosztem natury czy innych ludzi. Pogoń za liczbą polubień, wyświetleń oraz bezrefleksyjne pozowanie na tzw. instaspotach rodzi kult podróżowania konsumpcyjnego, pozbawionego chęci poznania nowych kultur, a wręcz narzucania swojej. Pierwszą częścią projektu jest cykl dziewięciu zdjęć pochodzących z Instagram'a przedstawiających pomniki przyrody z całego świata. Postacie będące z nich zostały przeze mnie niedbale wymazane grubym duktem pędzla. Każde zdjęcie jest opisane hasztagiem, który pochodzi z instagramowego pierwowzoru. Drugim elementem jest ścianka z fototapetą przedstawiającą słynny instaspot - blok mieszkalny w Hong Kongu. Influanserzy bezrefleksyjnie robią sobie tam zdjęcia, nieustannie zaburzając mir domowy mieszkańców, których warunki mieszkalne są bardzo skromne, z czego instacelebryci nie zdają sobie sprawy. Proponuję więc ściankę ze słynnym budynkiem, aby można było zrobić sobie insta zdjęcie bez konieczności zaburzania komfortu mieszkańców. Uzupełnieniem i zarazem ostatnią częścią pracy jest instrukcja pozowania na tle instaspotów.

Maria Karandyszowska
NOMADISM
WIDEO
MARIA KARANSZYSZOWSKA
II ROK, I STOPIEŃ, STUDY IN ENGLISH
Po zakończeniu burzy mózgów i pomysłów, które pojawiły się gdy myślałam o nomadyzmie, zdałam sobie sprawę, że nawet w tym trudnym okresie epidemii, podczas którego podróżowanie jest zabronione i jesteśmy proszeni o pozostanie w domach, nadaj wykonujemy akty nomadyzmu. Dopiero gdy obejrzałam polecany przez prowadzących dokument Dmitrija Wasiukowa i Wernera Herzoga, "Happy People: A Year in The Taiga", naprawdę dostrzegłam tę korelację. Zostanie wysłanym na izolację potrzebnej do wypełnienia misji, odkrywanie własnych umiejętności, ale i samotności, niepewności czasu, a nawet lojalności zwierząt domowych - to niektóre z połączeń i tematów, które ujęłam w swoim filmie. Zdecydowałam się wpleść w nim również urywki z telewizyjnych newsów, segmenty wiadomości, które skutecznie przypominają o smutnej rzeczywistości i emocjach, jakie każdemu z nas towarzyszyły w tym czasie. W pracy pojawiają się też moje autorskie nagrania, które przeplatają się ze scenami z filmu dokumentalnego. W ten sposób chciałam stworzyć uniwersalną narrację, która odnosi się do każdego, kto kiedykolwiek żył w izolacji.

Klaudia Sierant
GRANICE
GRAFIKA CYFROWA
KLAUDIA SIERANT
II ROK, II STOPIEŃ, DESIGN KRAJOBRAZU
Nomadyzm kojarzy się bezpośrednio z ruchem, a ten głównie z organizmami żywymi, zdolnymi do widocznego, fizycznego przemieszczania się. Jednak ruch ten, choć nie tak oczywisty, dotyczy praktycznie wszystkiego, co nas otacza. Zwiazany jest też ze zmianą, czasem ciągłą i nieprzerwaną, a niekiedy tylko następującą sporadycznie. Praca „Granice” dotyczy ruchu i zmian pojawiających się w stworzonych przez człowieka podziałach polityczno-geograficznych, a w konsekwencji przemieszczania się zamieszkującej ich wnętrza ludności (oraz przynależnej im tożsamości kulturowej) w postaci wysiedleń, przesiedleń itp. Cykl linearnych rysunków przedstawia zmiany granic Polski, które następowały na przestrzeni wieków. Rysunki te są horyzontalne, posiadają swój początek i koniec, są w pewnym sensie „otwarte”, w przeciwieństwie do prawdziwych granic, które zawsze są „zamknięte”.

Martyna Nitkowska
TAPETY
GRAFIKA INTERAKTYWNA
MARTYNA NITKOWSKA
I ROK, II STOPIEŃ, FOTOGRAFIA
"W oddali niewyraźnie zarysowuje się miasteczko, widać je ze szczytu, na którym stoi Haru, choć jest jeszcze daleko. To zmienia wszystko. Nie jest tym samym iść, co dotrzeć na miejsce". *
W tym roku właściwie w ogóle nie szłam. Zawsze docierałam do miejsc, ale moje nogi stały nieruchomo. Eksplorowałam internetowe drogi, które doprowadzały mnie do najodleglejszych krain. Za pomocą google wyszukiwałam w znanych mi miastach (Gdańska, Warszawy i Łodzi), jak ludzie odtwarzają sobie utopijne plenery - na tapetach, obrazach, rzeźbach. Jest to świadectwo ich tęsknoty za tymi miejscami. Ten projekt jest też zapisem mojej pandemicznej tęsknoty i dowodem na to , że nie trzeba iść, aby dotrzeć.
*Flavia Company, Haru

Agnieszka Czernik
KUCHNIA
ANIMACJA POKLATKOWA
AGNIESZKA CZERNIK
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Wiele elementów naszego życia podlega nieustannym przemianom. Mimo to niektóre czynności pozostają stałe, bez względu na to, gdzie się znajdujemy. Tematem mojej animacji jest przestrzeń kuchni. Skupiam się na zmianach w naszym otoczeniu i oczekiwaniu na zagotowanie się wody.

Adrianna Waleszczak
TAPIOCA PEARLS
PROJEKT RESEARCHOWY
ADRIANNA WALESZCZAK
II ROK, II STOPIEŃ, DESIGN KRAJOBRAZU
Projekt „Tapioca Pearls” to researchowa podróż w poszukiwaniu pochodzenia tytułowego produktu. Pierwsze próby znalezienia w internecie tej, wydawać by się mogło, prostej informacji, skończyły się fiaskiem. Ostatecznie poszukiwania przybrały formę skrupulatnego researchu, odkrywania kolejnych szczątków wiadomości, które umożliwiały znalezienie kolejnych, choć bardzo często okazywały się też „ślepym zaułkiem”. Potrzeba zaspokojenie tej jednej, brakującej informacji, ciekawości, zmieniła się w bardzo długą podróż, śledczo-detektywistyczny proces, którego wszystkie elementy zostały udokumentowane i opisane.

Valerie Bobčíková
SKETCHBOOK OF DIGITAL NOMAD
SZKICOWNIK
VALERIE BOBČÍKOVÁ
III ROK, I STOPIEŃ, STUDY IN ENGLISH
„Sketchbook of Digital Nomad” to projekt szkicownika, w którym znajduje się kilkanaście rysunków. Każdy z nich jest pewną opowieścią, historią pokazującą różne etapy życia tytułowego cyfrowego nomady. Część z nich odnosi się do pozytywnych stron takiego życia, za to inne wskazują na jego przykre konsekwencje, z których najgorszą w mojej ocenie jest brak realnego i fizycznego kontaktu z innymi ludźmi. Prace wykonane są ołówkiem i czarnym flamastrem.


Miłosz Rygiel-Sańko
MIEJSCE NA PODSTAWIE MIEJSC
WIDEO
MIŁOSZ RYGIEL-SAŃKO
II ROK, I STOPIEŃ, INTERMEDIA
Wykształciliśmy język, by łatwiej nam było się komunikować. Mapę stworzyliśmy, aby prościej, szybciej się odnaleźć. Jednocześnie czasem odczuwam, że obie te rzeczy we wspomnianych dwóch czynnościach bardziej mi przeszkadzają, niż pomagają. W tej pracy za pomocą języków, jakimi władam oraz dostępną mapą, wymykam się spod zasad, które w ich obrębie panują i wykształcam swój własny świat poza realnymi ramami.

Julia Kaczmarek
NOMADYZM MÓJ, CZYLI SENNIK
KOLAŻ, DRUK WYPUKŁY
JULIA KACZMAREK
II ROK, I STOPIEŃ, KURATORSTWO I TEORIE SZTUKI
Pomysł ten zrodził się, gdy próbowałam odnieść się do kwestii nomadyzmu bardziej osobiście. Nie odczuwałam z tym pojęciem żadnej więzi – nie czułam się nawet nomadą cyfrowym, współczesnym. Wtedy jednak zwróciłam uwagę na to, w jaki sposób mój umysł wynagradza mi moją statyczność, wynikającą z warunków pandemii panującej na świecie, a także zobowiązań, które świadomie wzięłam na siebie. Każdej nocy mój własny umysł przenosi mnie w inne miejsce, pozwala rozejrzeć się szerzej. Codziennie wędruję, a więc też doświadczam. Stąd też pomysł na Sennik. Jest on dla mnie wyzwaniem, wymaga przełamania, opanowania wstydu za błahość czy naiwność. Nie mam pewności w dłoni, nie jestem przyzwyczajona do urzeczywistniania wyobrażeń graficznie, jednak to, co potrafię wyśnić, jest przecież moją własną twórczością. Próbuję więc ukazać to prosto,
intuicyjnie, pojęciowo. Każda strona odnosi się do któregoś z moich snów, czasem refleksji z nim związanej.

Tetiana Fedorova
NOMADMAZE
PROJEKT GRY
TETIANA FEDOROVA
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Zaprezentowany film jest zwiastunem gry komputerowej, którą stworzyłam w programie Unreal Engine. Zależało mi, aby nazwa gry nawiązywała do słowa nomadyzm, tematu wiodącego w pracowni, stąd też NOMADMAZE, które w tłumaczeniu oznacza nomadyczny labirynt. Przestrzeń w grze jest właśnie pewnego rodzaju labiryntem, po którym gracz może się swobodnie poruszać, jednak nie każda z wybranych dróg zaprowadzi go do jej końca. Ważnym elementem gry są przeszkody, pojawiąjące się na każdym jej etapie, które gracz musi ominąć, aby przetrwać, ponieważ po ich dotknięciu każdorazwo zostanie przeniesiony do początku gry.

Julia Osińska
DWIE STRONY NOMADYZMU
ALBUM ZE ZDJĘCIAMI
JULIA OSIŃSKA
II ROK, I STOPIEŃ, KURATORSTWO I TEORIE SZTUKI
Nomadyzm to tryb życia polegający na ciągłym przenoszeniu się z miejsca na miejsce. Album pokazuje jego dwie strony. Koczowniczy tryb życia osoby zamożnej, dla której zmiana otoczenia jest wyborem, rozrywką, zabawą, zestawiony jest z codziennością osób bezdomnych, które ze względu na swoją sytuację zmuszone są do ciągłej zmiany miejsca swojego przebywania. Ciepłe zdjęcia z wakacji są kontrastem dla zdjęć szarej rzeczywistości. Kampery, tymczasowe miejsca noclegu, czyste i miłe diametralnie różnią się od starych, brudnych i zimnych miejsc wykorzystywanych przez osoby bezdomne w celu zapewnienia sobie schronienia.

Zuzanna Kwaśniewska
POCZTÓWKI
GRAFIKA CYFROWA
ZUZANNA KWAŚNIEWSKA
II ROK, I STOPIEŃ, ARCHITEKTURA WNĘTRZ
Projekt pocztówek porusza zagadnienie nomadyzmu jako przemieszczania się elementów różnych kultur. Podkreśla on również problem przeświadczenia, że to, co zagraniczne jest lepsze i bardziej prestiżowe prowadzi często do granicy kiczu i absurdu.

Krystian Siemasz
NOMADYZM
ANIMACJA
KRYSTIAN SIEMASZ
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Praca podejmuje problem nomadyzmu subiektywnie do mojej osoby. Animacja pokazuje trzy “światy” między którymi podróżuje, każdy z nich jest pokazany w inny sposób od najbardziej mi znanego przedstawionego za pomocą zdjęć do najmniej, ukazanego bardzo prostym szkicem. Jedynym punktem wspólnym jest pociąg, który jest pokazany stylem bardziej ilustracyjnym, ponieważ przez podróże nie raz byłem w pociągu, lecz nie jest to rzecz stała i ta sama, dlatego nie może być pokazana za pomocą zdjęcia, ale również dzięki ilości podróży jestem zaznajomiony z wieloma typami jak i układami pociągów, dlatego nie może być ukazany za pomocą szkicu.

Sandra Grzebielucha
MIESIĄC PTAKÓW GĘSI
FOTOGRAFIE
SANDRA GRZEBIELUCHA
II ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Fotografie ilustrują naturalną potrzebę i proces istnienia człowieka w naturze, jako jej elementu. Ludzie odłączyli się jednak od przyrody, próbując zbudować swoją indywidualną, ale i anonimową tożsamość, uciszając pierwotne instynkty. Symboliczny akt przywiązania do drzewa stanowi więc próbę przywrócenia człowieka do stada, ponownego przyłączenia do taksonu, z którego chciał się wyzwolić. Jest jednak splątany szeregiem nierozerwalnych połączeń, z których nie sposób trwale się uwolnić. W końcu sam stara się znów zjednoczyć z tym, z czego wyrósł, jednak bez absolutnego poświęcenia wytworzonych w nim schematów, błądzi w pragnieniu uzyskania złudzenia kompromisu. Jednocześnie ilustrują siłę oddziaływania natury - człowiek utwierdzony w przekonaniu, że ma nad nią kontrolę, tak naprawdę jest równie bezbronny wobec zachodzących w niej przemian, jak wszystkie inne zwierzęta. Ostatnią płaszczyzną jest tęsknota za tym, co w toku ewolucji i przemian społecznych zostało utracone: głębokim poczuciem spójności samego siebie oraz zjednoczenia z otoczeniem. Jak pisał Henry David Thoreau w zbiorze esejów „Walden, czyli życie w lesie”: Prostota i nagość ludzkiego życia w wiekach prymitywnych miały dla człowieka przynajmniej tę korzyść, że pozwalały mu być gościem Natury.
Zatem rodzi się pytanie: czy jesteśmy w stanie całkowicie zjednoczyć się z pierwiastkami, które w nas i wokół nas pierwotne, tkwiąc bezustannie w tym co powszechnie nazywamy kulturą? Czy są to tylko nieudolne próby cofnięcia czasu i odbudowania zerwanych więzi? Być może jednak, podążając za słowami Thoreau, „czas to tylko strumień, w którym łowię ryby”.

Weronika Różycka
NOMADYZM
ANIMACJA POKLATKOWA
WERONIKA RÓŻYCKA
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Pokazana animacja to osobista metafora ukazania czym dla mnie jest nomadyzm. Nomadyzm
w ujęciu najbardziej pierwotnym to ruch, przemieszczanie się w poszukiwaniu lepszych
warunków, po to aby przetrwać. Życie na ziemi kiedyś się skończy. Czy to przez upadek
asteroidy, czy za sprawą naszego własnego słońca. Ważne jest, aby koniec tej planety nie był
końcem ostatecznym dla życia.

Klaudia Jaskólska
HIKKIKOMORI
KOMIKS
KLAUDIA JASKÓLSKA
II ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Główna bohaterka historii cierpi na tytułową chorobę hikkikomori. Za sprawą drastycznych doświadczeń takich jak odrzucenie ze strony rodziców czy też prześladowanie przez brutalne, szkolne społeczeństwo nastolatka odcina się od świata zewnętrznego. Bohaterka zamyka się w świecie internetu, a na realne otoczenie spogląda przez pryzmat własnej wyobraźni. Dla dziewczyny ludzie przestają być ludźmi, a z czasem przekształcają się w najprawdziwsze potwory.

Monika Statucka
FILM NOMADYZM
WIDEO
MONIKA STATUCKA
I ROK, II STOPIEŃ, EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Film powstał w ramach zajęć Szuka w Perspertkywie Miedzykulturowej, gdzie tematem przewodnim był nomadyzm. Praca odzwierciedla aktualną sytuację pandemiczną, w której podróżowanie jest bardzo utrudnioczne, a czasem bywa niemożliwe. Wakacje, wyjazdy musiały zostać zastąpione czasem spędzonym w domu. W filmie zaprezentowałam trzy miejsca do których chciałam wyjechać w czasie pandemii i za którymi tęsknię. W domowych warunkach starałam się odzwierciedlać klimat każdego z nich.

Natalia Sealy
PERSONAL NOMADISM
SZKICOWNIK, OBIEKT
NATALIA SEALY
II ROK, II STOPIEŃ, STUDY IN ENGLISH
Projekt przenosi Cię w podróż po destynacjach z całego świata widzianymi moimi oczami. Niektóre z nich pochodzą z miejsc, w których kiedyś byłam, a inne z miejsc, do których wciąż mam nadzieję pojechać. Projekt jest więc mapą mojej osobistej nomadycznej wędrówki, tej urzeczywistnionej, jak i wyobrażonej.


Karolina Gerlach
NOMADYZM
RYSUNEK
KAROLINA GERLACH
V ROK, II STOPIEŃ, ARCHITEKTURA
Film powstał w ramach zajęć Szuka w Perspertkywie Miedzykulturowej, gdzie tematem przewodnim był nomadyzm. Praca odzwierciedla aktualną sytuację pandemiczną, w której podróżowanie jest bardzo utrudnioczne, a czasem bywa niemożliwe. Wakacje, wyjazdy musiały zostać zastąpione czasem spędzonym w domu. W filmie zaprezentowałam trzy miejsca do których chciałam wyjechać w czasie pandemii i za którymi tęsknię. W domowych warunkach starałam się odzwierciedlać klimat każdego z nich.
